På innsiden apr 27, 2022   4 minutter

Møtebooker og Star Wars nerd

Lurer du på hvordan det er å jobbe som møtebooker?  Siden 2020 har Espen gått fra å sitte for det meste alene i en salgsjobb til å bli teamleder i Møtebooking Norge. I dag er Espen en av de største drivkreftene i MBN og han gjør alt han kan for at selskapet skal blomstre. Vi har snakket med Espen for å høre hvordan han syns det er å jobbe hos oss.

Espen Ådland i Møtebooking Norge

Espen på sin faste plass på kontoret

Grunnen til at jeg søkte jobb i Møtebooking Norge var fordi jeg hadde jobbet med salg i et par år, men jeg jobbet mutters alene, noe som jeg ikke liker så veldig godt, sier Espen.

Espen var på jakt etter en ny jobb med gode kollegaer hvor han kunne heller jobbe med de innledende aspektene ved salg.

– Det å ringe folk, snakke med folk og være en service innstilt, oppegående og grei person er jo noe jeg trives med.

Med plass til verdens største Star Wars nerd

Med ansatte fra en alder av 21 til en alder av 60+ mener Espen at det er plass til alle i MBN.

Miljøet her i Møtebooking Norge er, for min del, sannsynligvis det beste stedet jeg har jobbet. Vi har ekstremt stor takhøyde. Om man er verdens største Star Wars nerd sånn som meg eller om man er verdens største fotball fan, så er det alltid plass og alltid åpent. Det er rett og slett et utrolig godt miljø her, sier han stolt.

Espen er svært opptatt av jobbmiljøet og ønsker at alle skal føle seg velkommen.

– Noe av det vi beskytter aller sterkest her er evnen til at alle skal føle seg velkommen, bli godt behandlet og føle at de blir sett av ledere og kollegaer.

Star Wars figurer på Møtebooking Norge kontoret

Star Wars figurene på Espen sin pult

Ikke en typisk call-center jobb

Da Espen vurderte jobb innenfor møtebookingsbransjen hadde han de samme fordommene mange andre deler fra lignende yrker. Han hadde selv blitt advart av andre at jobber på call-center ofte var useriøse og bare opptatt av å gi deg ringelister og en telefon.

Heldigvis ble inntrykket hans fort endret.

– Da jeg begynte i Møtebooking Norge, så syns jeg opplæringen var veldig mye bedre enn det jeg hadde trodd den skulle være, med tanke på at det skulle være en call-center jobb, sier Espen.

Ingen dumme spørsmål

– De første dagene var preget av veldig nøye opplæring både i hvem vi er, hvordan vi jobber og hva som er prinsippene. Det var veldig god opplæring på de forskjellige oppdragene som jeg etter hvert begynte å ringe for.

Espen opplevde at opplæringen hans var preget av åpenhet og god takhøyde for alle mulige spørsmål han måtte ha. Han sier videre:

– Det var preget av en ekstremt åpen, grei gjeng med folk som ikke ble irritert av alle spørsmålene jeg stilte, og heller prøvde å svare og hjelpe som best som mulig. Så selv om man ringer og trykker på knappen selv, så føler man at man ikke sitter alene i det. Man har folk rundt seg hele tiden som prøver å hjelpe til, både ledere og kollegaer.

Møtebooker Espen Ådland

Espen Ådland

Hverdagen i MBN

Espen mener hverdagen i Møtebooking Norge er mest hva du gjør det til selv. Det er mye telefonaktivitet og jobbing på PC, men arbeidsoppgavene varierer stort ut ifra kundene man kontakter, oppdragsgiveren man booker for og ikke minst hvilke kollegaer man samarbeider med. –Det er en jobb med mye prating, noe Espen er godt vant med.

– Primært så er hverdagen i Møtebooking Norge preget av at vi ringer mye. Vi ringer og når ut til mennesker, sender e-poster og prospekterer der det er nødvendig. Vi kommuniserer med kundene våre, kommuniserer med de vi ønsker å booke møter med og de vi har booket møter med.

Fra møtebooker til teamleder

Siden starten i 2020 har Espen blitt gitt mer ansvar i selskapet og jobber nå som Teamleder. Han støtter og hjelper både nye og erfarne bookere med deres oppdrag, samtidig som han jobber med sine egne.

Han mener selv at alle som kommer inn i MBN og viser initiativ og ønsker ansvar, får mer ansvar. Han har fra starten følt at lederne i selskapet er opptatt av å se hvert enkelt menneske og ønsker å gi folk mulighet til å vokse.

– Jeg tror folk undervurderer hvor mye man lærer som er relevant for salg og markedsføring i bedriften.

– Det er et stort ansvar bare det å ha den kundekontakten som vi har i hverdagen. Og de av oss som har noe form for lederansvar, og spesielt daglig leder hos oss, er ekstremt opptatt av å se mennesker, se hva de er flinke til, gi de muligheter til å vokse og føle at de har en plass å gå fremover i bedriften.

Du finner Espen på LinkedIn!

Kunne du tenkt deg å jobbe som møtebooker? Gå til karrieresiden vår og send oss en søknad!

Ønsker du en uforpliktende samtale med oss?